Edukacja, kultura, integracja – wycieczka do Gdańska

W dniach 13-14 kwietnia grupa młodzieży z internatu i Samorządu Uczniowskiego, pod opieką pań: Elwiry Rzeczyckiej i Katarzyny Dziębowskiej, uczestniczyła w dwudniowej wycieczce do Gdańska. Cele wyjazdu były trzy: edukacja – kultura – integracja. 🙂

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum II Wojny Światowej. Wysłuchaliśmy tam poruszających opowieści o czasie, który zmienił życie milionów ludzi na całym świecie i zobaczyliśmy wiele dowodów tych historii. W muzeum można było zobaczyć m. in. uliczkę przedwojennego miasta, sowieckie i hitlerowskie plakaty propagandowe, modele karabinów z czasów wojny, a nawet legendarny sowiecki czołg T34. Wizyta w muzeum była niezwykłą lekcją historii, która długo nie pozwoli zapomnieć o okrucieństwie wojny.

W refleksyjnych nastrojach udaliśmy się do następnego punktu wycieczki, jakim była Gdańska Galeria Zmysłów – czyli muzeum zwiedzane w ciemności. Oprowadzani przez osoby niewidzące i niedowidzące zwiedzaliśmy wystawę za pomocą wszystkich zmysłów poza wzrokiem. Rozpoznawaliśmy sprzęty, pomieszczenia, miniaturowe zabytki Gdańska, a także próbowaliśmy pisać i rysować w całkowitej ciemności! Taka możliwość poznania świata ludzi niewidomych daje niesamowite doznania i jest ogromną lekcją tolerancji, wrażliwości i szacunku na ludzką różnorodność.

Po obiadowej przerwie udaliśmy się do naszego hostelu, aby przygotować się na wieczorne wyjście do Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, na spektakl „Misery”. Ten genialny thriller psychologiczny autorstwa króla gatunku Stephena Kinga  opowiada o wypadku samochodowym pewnego pisarza, który budzi się prawie całkowicie połamany w domu sympatycznej pielęgniarki. Wiejskie drogi odcięła burza śnieżna, a telefony nie działają. Z pozoru normalna kobieta zaczyna jednak rościć coraz większe prawa do mężczyzny – gdyż jak sama siebie określa – jest jego największą fanką. Wyjątkowa sztuka, trzymająca w napięciu od pierwszej minuty, wywarła na nas ogromne wrażenie.

Nasz powrót do hostelu okazał się wymagającym przedsięwzięciem, gdyż zaplanowaliśmy podróż kolejką podmiejską SKM… jak się okazało kupno biletów dla naszej grupy było nie lada wyzwaniem i przypominało trochę scenkę z kabaretu Pomoże pt. „Miejska komunikacja” (zachęcamy do obejrzenia). Jednak cierpliwość i dobry humor pozwoliły nam uporać się z sytuacją.

Kolejny dzień rozpoczął się od zwiedzania Gdańska z przewodnikiem. Spacer rozpoczęliśmy na placu przed Muzeum Solidarności, gdzie wysłuchaliśmy opowieści o jednym z najważniejszych zrywów wolnościowych, który ukształtował bezpośrednio rzeczywistość, w której żyjemy dzisiaj oraz zobaczyliśmy słynną na całym świecie bramę nr 2 Stoczni Gdańskiej oraz górujący ponad wszystkim pomnik Poległych Stoczniowców. Następnie udaliśmy się na Gdańską Starówkę, gdzie zwiedziliśmy oddającą niepowtarzalny klimat i charakter ulicę Mariacką, Bazylikę Mariacką – największą w Europie świątynią wybudowaną z cegły. Zobaczyliśmy znajdujące się na Długim Targu Ratusz oraz fontannę Neptuna, Zielony Most i rozciągającą się z niego panoramę na Żuraw i Sołdek – czyli pierwszy pełnomorski statek zbudowany w Stoczni Gdańskiej po II wojnie światowej. Zwiedzanie zakończyliśmy przy remontowanym obecnie Żurawiu, znajdującym się na Długim Pobrzeżu w Gdańsku.

Jeszcze tylko obiad w Galerii Forum i powrót do domu! Radośni i pełni wrażeń wróciliśmy do Karolewa.

Serdecznie dziękujemy pani Elwirze Rzeczyckiej za zorganizowanie wycieczki. Słowa podziękowania kierujemy także do pana dyrektora Jana Mickiewicza za wsparcie naszej inicjatywy.