„KRAKÓW, PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I MY…”

W dniach 20 – 23 maja 2015 r. młodzież naszej szkoły uczestniczyła  w wyjeździe szkoleniowym do Krakowa. Szkolenie „Młodzież szkół rolniczych ambasadorem przedsiębiorczości na obszarach wiejskich” zorganizowane zostało przez firmę Golden Point sp. z o.o., na zlecenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ponieważ dużym problemem na obszarach wiejskich jest niska aktywność lokalnych społeczności, mieszkańców wsi – w tym młodzieży, organizatorzy stworzyli wyjątkową okazję – szkolenie, które miało na celu promowanie przedsiębiorczości w środowiskach lokalnych poprzez aktywizację uczniów szkół rolniczych na rzecz rozwoju.

Ze względu na odległość wyjątkowego miejsca szkolenia – Krakowa, nasz wyjazd rozpoczął się wczesnym rankiem 20 maja 2015 r.. Korzystając z gościnności jednej ze szkół rolniczych, przenocowaliśmy w internacie ZSCKR w Chrobrzu. Rankiem następnego dnia wyruszyliśmy w dalszą drogę. Na miejscu powitał nas Dyrektor pan Ben Sassi i jego urocza asystentka pani Oliwia Króżel. Zostaliśmy zakwaterowani w pokojach gościnnych Domu studenckiego „Krakowiak”, gdzie w komfortowych warunkach przebywaliśmy przez kolejne trzy dni. Tematyka szkolenia obejmowała min. zajęcia warsztatowe z komunikacji interpersonalnej,  zasad autoprezentacji i sztuki publicznych wystąpień. Uczestniczyliśmy również w wykładach dotyczących form prawnych zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz podstawowych pojęć ekonomicznych. Podczas szkolenia terenowego, poznaliśmy możliwości finansowania działalności przedsiębiorstw ze źródeł krajowych i UE. Na potwierdzenie przykładów innowacyjnych działań z zakresu przedsiębiorczości na obszarach wiejskich odwiedziliśmy gospodarstwo rolne i niepubliczne przedszkole, których właściciele opowiedzieli nam w jaki sposób pozyskali środki na swoją działalność.

Oczywiście znaleźliśmy również czas na posmakowanie niepowtarzalnej atmosfery Krakowa. Zwiedziliśmy serce miasta, którym  od setek lat pozostaje Rynek Główny− największy plac miejski średniowiecznej Europy, zachowany w niezmienionym kształcie od 1257 roku i wpisany na  pierwszą listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w roku 1978. Zwiedziliśmy również jeden z najbardziej rozpoznawalnych kościołów w Polsce – Kościół Mariacki. We wnętrzu zobaczyliśmy wspaniały ołtarz dzieła Wita Stwosza ukazujący Matkę Boską w otoczeniu apostołów oraz Wniebowzięcie. Dwa ruchome skrzydła ołtarza prezentują sceny z życia Chrystusa i Marii. Całość wykonana jest w drewnie dębowym, które ma obecnie ponad 1000 lat. Mieliśmy okazję podziwiać również stojące pośrodku Rynku Głównego Sukiennice, które są jednym z najbardziej charakterystycznych zabytków Krakowa. Tak jak i w przeszłości, budynek ten spełnia przede wszystkim funkcje handlowe, dziś jednak zamiast kupców odwiedzają Sukiennice przede wszystkim turyści.

Wawel – symbol polskości i trwałości państwa, to kolejne miejsce, które udało nam się zwiedzić w Krakowie. Miejsce szczególnie naznaczone przez historię i przedmiot narodowej dumy.  Warto było przystanąć na chwilę na wawelskich murach i nacieszyć oczy roztaczającym się stąd widokiem.

Zwiedzając Kraków, chcieliśmy koniecznie spotkać się ze Smokiem Wawelskim, który jest jego wizytówką. Warto go było zobaczyć, tym bardziej, że jak na smoka przystało – zionął ogniem.

Poza zabytkami Starego Miasta zwiedziliśmy intrygujący Kazimierz − miejsce wielowiekowego współistnienia dwóch kultur – chrześcijańskiej i żydowskiej. Przestrzeń wypełnioną zabytkami judaizmu o światowym znaczeniu, ale przede wszystkim obszar tętniący życiem − gdzie odbywają się targi staroci i dzieł sztuki, a w klimatycznych knajpkach, restauracjach i pubach rozbrzmiewa muzyka na żywo.

Ze względu na interesującą tematykę szkolenia, magiczne miejsca, które udało nam się zwiedzić oraz życzliwość ludzi, których spotkaliśmy w Krakowie, na pewno ten wyjazd na długo pozostanie w naszej pamięci. Było to dla nas niezwykła lekcja przedsiębiorczości połączona z lekcją historii. Organizatorzy zapewnili nam kompleksowy, wysoki poziom merytoryczny szkolenia oraz materiały pomocnicze dla uczniów. Profesjonalizm pan Bena i pani Oliwii sprawił, że przeglądając zdjęcia z pobytu w Krakowie pozostanie z nami na zawsze „wspomnień czar”.

Agnieszka Pędzich

„Jadąc do Krakowa miałam obawy, co do wyjazdu. Męcząca trasa, pogoda nie wróżąca nic dobrego… , ale kiedy dotarłam na miejsce od razu zmieniłam zdanie. Pokoje „pierwsza klasa”, wspaniała obsługa, bardzo dobre jedzenie. Dzięki wykładom i warsztatom poszerzyłam swoją wiedzę oraz nabyłam nowe umiejętności (min, jak radzić sobie ze stresem). Pomimo, że podczas zwiedzania miasta spacerowaliśmy w deszczu, nie widzieliśmy w tym żadnego problemu. To był jeden z najlepszych wyjazdów na których byłam, niech żałuje ten, kto nie pojechał”.

Katarzyna Dyl, klasa II TAK

„Uczestnicząc w szkoleniu poznałyśmy min. podstawowe tajniki ekonomii. Każde zajęcia były ciekawe i bardzo dobrze przygotowane. Przesympatyczny pan Ben i równie sympatyczna  pani Oliwia dotrzymywali nam zawsze towarzystwa, zarówno podczas szkolenia, jak i zwiedzania miasta. Bardzo się cieszymy, że mogłyśmy być na wyjeździe szkoleniowym w  Krakowie”.

Ewa Tylus i Karolina Czeczko, klasa I a TŻiUG

„Moje wrażenia z wyjazdu są bardzo pozytywne. Na szkoleniu nauczyłam się wielu przydatnych rzeczy, takich jak np. radzenie sobie ze stresem podczas występów publicznych oraz jak poradzić sobie w założeniu firmy”.

Jolanta Benedyczuk, klasa II TAK

„Szkolenie, w którym uczestniczyliśmy było świetne. Wykłady były profesjonalnie przygotowane, a organizacja dograna w każdym szczególe. Pozyskaliśmy wiele informacji przydatnych nie tylko podczas lekcji w szkole ale także w życiu codziennym np. podczas komunikacji interpersonalnej. Wiele radości sprawiły nam zajęcia warsztatowe, na których sami musieliśmy wykazać się  wyobraźnią oraz kreatywnością. Mimo niezbyt sprzyjającej aury zwiedziliśmy również miasto. Nie żałujemy 10 godzin spędzonych w busie. W zamian otrzymaliśmy bowiem cenne informacje, które z pewnością będą nam przydatne. Z uśmiechem na ustach będziemy wspominać ten wyjazd.”

M.Seges kl.I TW, K.Krajewska kl. II TAG, K. Siewruk kl.II b TMR

„Wycieczka do Krakowa była bardzo udana. Pomimo dalekiej drogi i lekkiego zmęczenia, na wykładach byliśmy bardzo aktywni. Dzięki panu Benowi i pani Oliwce zwiedziliśmy piękny Kraków. Mamy dużo cudownych zdjęć”.

Marta Piwek, klasa II TAK

„Wyjazd do Krakowa na szkolenie był wspaniałym, nowym doświadczeniem. Przez trzy dni poznawaliśmy tajniki przedsiębiorczości. W wolnych chwilach zwiedzaliśmy piękne miasto, jakim jest Kraków. Pomimo dalekiej podróży, ten wyjazd będę wspominać bardzo mile”.

Dominika Kwiatkowska, klasa II TAK

„Pobyt w Krakowie uważamy za udany ponieważ:
Wzbogaciliśmy wiedzę z zakresu zakładania działalności gospodarczej.
Jesteśmy pewniejsi siebie (zajęcia z komunikacji interpersonalnej).
Bardzo podobały nam się grupowe spacery po mieście (pozostały nam w pamięci niezapomniane wrażenia i widoki).”

Kołodziejczyk, kl. I a TMR  i B. Zapałowski, kl. II TAG

„Wyjazd do Krakowa pozostanie w mojej pamięci na zawsze. Na szkoleniu dowiedziałam się min. jak założyć własną działalność gospodarczą oraz jak pozyskać środki krajowe i UE na wsparcie  takiej inicjatywy. Miałam równie z okazję zwiedzić Kraków, który jest równie piękny  w świetle dnia, jak i po zmroku”.