Staże zawodowe w Grecji

20 września 2020r. młodzież naszej szkoły wraz z opiekunami udała się do Grecji celem odbycia praktyk zawodowych. Po 43 godzinach podróży dotarliśmy na miejsce. Zakwaterowano nas w hotelu Delphi Beach, położonym nad zatoką koryncką, 3 km od miejscowości Erateini. Już następnego dnia młodzież rozpoczęła staże zawodowe.

Uczniowie technikum żywienia i usług gastronomicznych  poznawali Grecję od kuchni. Swoją praktykę odbywali w hotelowej kuchni i restauracji. Uczestniczyli tam w przygotowaniu posiłków i obsłudze nas- gości. Dzięki temu mogli poznać organizację pracy na poszczególnych stanowiskach.

W tym miejscu należy wspomnieć, że uczennice klasy III technikum żywienia i usług gastronomicznych Klaudia Paliwoda i Magdalena Jarmoła, jako wyróżniające się praktykantki, otrzymały propozycje pracy.

Uczniowie technikum architektury krajobrazu zajmowali się poznawaniem greckiej roślinności oraz wykonywaniem prac pielęgnacyjnych wokół hotelu. Uczestniczyli też w wycieczce do ogrodu botanicznego „Zelios Gi Botanical Garden”. Ich codzienną pracę mogliśmy obserwować każdego dnia podczas spacerów  w okolicach naszego hotelu.

Uczniowie technikum mechanizacji rolnictwa i agrotroniki obserwowali jak przebiega kontrola  pojazdów na stacji diagnostycznej w miejscowości Nafpaktos. Uczestniczyli też w pracach prowadzonych na farmie uprawiającej bawełnę w miejscowości Livadia. Zapoznali się również z metodami pielęgnacji drzewek oliwnych na farmie w okolicach miejscowości  Itea.

Oprócz wykonywanych prac młodzież uczestniczyła w wycieczkach krajoznawczych.

W sobotę pojechaliśmy do Koryntu. Tam zwiedziliśmy Muzeum Arecheologiczne, ruiny starożytnego miasta – Świątyni Appolina, twierdzę na wzgórzu.  Zobaczyliśmy też Kanał Koryncki, który łączy może Jońskie z morzem Egejskim.

W niedzielę mieliśmy możliwość poznania miasta Delfy położonego pod Górą Parnas. Według wierzeń starożytnych Greków przebywała tam Wyrocznia, która przepowiadała przyszłość, a przez to miała wpływ na wiele spraw – na życie codzienne, politykę czy wyprawy wojenne.  W Delfach też co cztery lata odbywały się igrzyska na cześć Apollina i były to, po igrzyskach olimpijskich, drugie najważniejsze igrzyska w Grecji.

Wycieczka była więc okazją do przypomnienia wielu zagadnień znanych dotychczas tylko z lekcji historii. Dała również możliwość obserwowania i podziwiania niebywałych form ukształtowania terenu.

W ciągu tygodnia, po skończonej pracy, uczestniczyliśmy też w wycieczce do olejarni – rodzinnej firmy zajmującej się produkcją oliwy. Mogliśmy tam zobaczyć jak produkuje się oliwę. Odwiedziliśmy także pobliskie  miasteczka Nafpaktos i Galaxidi. Mogliśmy tam podziwiać lokalną zabudowę oraz rośliny rosnące wokół domów. Uczestnicząc w praktykach młodzież z każdym dniem nabywała większej pewności siebie, a także miała wyjątkową okazję by doskonalić język angielski. Wyjazd do Grecji był dla uczniów nowym doświadczeniem zawodowym, a także możliwością poznania nowych miejsc na mapie świata.