Wycieczka na Suwalszczyznę i na Litwę.

4 i 5 czerwca 2018 r . Samorząd Uczniowski i uczniowie, aktywnie uczestniczący w życiu ZSCKR w Karolewie w roku szkolnym 2017/2018, uczestniczyli w wycieczce, w roku setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Celem uczestników były urokliwe zakątki Suwalszczyzny i Litwy.

Po drodze do Suwałk zwiedzaliśmy ciekawe miejsca. Pierwszym z nich była piramida w Rapie. Następnie Gołdap i przepięknie położone Tężnie solankowe nad jeziorem Gołdap, graniczącym z Rosją. W upalny dzień były one dla nas schronieniem i orzeźwieniem. Pełni sił wyruszyliśmy na mosty w Stańczykach- ,,Ło matko, ale wysokie’’ – komentowali uczniowie. Mosty zaliczone. 10 km dalej- miejscowość Bachanowo, gdzie zregenerowaliśmy siły i zanurzyliśmy się w jeziorze Hańcza (najgłębsze jezioro w Polsce – 108 m). Woda była jak grzana – 24 stopnie C. Okolica zauroczyła nas swoimi widokami i ciszą. Stamtąd udaliśmy się do Smolnik – zakątek, gdzie kręcone były sceny do filmu A. Wajdy ,,Pan Tadeusz’’. Z punktu widokowego rozpościerał się zapierający dech w piersiach widok na pagórki, lasy i jeziora. Nie trzeba wyjeżdżać w góry, aby podziwiać piękno górzystych terenów Mazur Garbatych. Widzieliśmy też stoki narciarskie koło Gołdapi i stok w Szelmencie.

Aby zrealizować swoje zapędy do wspinaczki górskiej, wyruszyliśmy na Cisową Górę(256 m n.p.m). Wszyscy podołaliśmy temu wyzwaniu. Przez Jeleniewo dotarliśmy do zaprzyjaźnionej szkoły ZSCKR w Suwałkach. Zakwaterowaliśmy się w internacie. Zjedliśmy ze smakiem obiad i ruszyliśmy zwiedzać klasztor Kamedułów w Wigrach. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Suwałkach, gdzie mieliśmy czas wolny. Część z nas była w kinie, część na zakupach. O godzinie 22:00 wszystkich obowiązywała cisza nocna.

Wypoczęci, o 5:30 mieliśmy pobudkę. Z ,,suchym prowiantem’’ ruszyliśmy w stronę granicy polsko-litewskiej. Pierwszym przystankiem po stronie litewskiej była miejscowość Troki. Zwiedzaliśmy zamek na wyspie położonej na jeziorze Galwe – robi wrażenie. Miasto Troki ma tradycje związane z narodem Karaimów. Charakterystyczne budowle drewnianych domów przedstawiały historię tej kultury.

Następnym punktem naszej wycieczki było Wilno. Barokowy kościół św. Piotra i Pawła na Antokolu zapierał dech w piersiach. Cudownie wyrzeźbione sklepienie kościoła, kryształowy żyrandol w kształcie żaglowca, to na długo utkwi nam w pamięci.

Zabytkowy, katolicki cmentarz na Rossie z przepięknymi pomnikami, wygląda jak park. Pod pomnikiem Matki z Sercem marszałka Józefa Piłsudskiego, jednego z twórców naszej niepodległości, oddaliśmy hołd i złożyliśmy wieniec od społeczności ZSCKR w Karolewie.

Będąc w Wilnie nie można było nie odwiedzić Ostrej Bramy i pomodlić się przed cudownym obrazem Matki Boskiej Ostrobramskiej. Kościół św. Anny, św. Ducha oraz Katedra Wileńska to następne warte zobaczenia zabytki w centrum miasta.

Wilno to miasto Adama Mickiewicza, więc nie mogliśmy zapomnieć o odwiedzeniu celi Konrada (bohater ,,Dziadów cz. III’’). Starówka Wilna określana jest mianem małego Rzymu, tylko że położona nad rzeką Wilejką. Miasto ma swój klimat i swój urok. Wszystkim nam się bardzo podobało. Chętnie zostalibyśmy dłużej, bo byłoby jeszcze co zwiedzać.

Dzięki opiekunom Pani Małgorzacie Jankielewicz i Pani Karolinie Janowicz i ich rozległej wiedzy dotyczącej historii i regionu, który zwiedzaliśmy poszerzyliśmy swoje horyzonty.

Szczególne podziękowania kierujemy do Pana Dyrektora i do organizatorów wycieczki i zachęcamy do wspierania działań SU w naszej szkole.

Samorząd Uczniowski wraz z uczestnikami wycieczki.