Wycieczka Samorządu Uczniowskiego do Torunia

„Raz w roku wybierz się gdzieś, gdzie nigdy wcześniej nie byłeś”

Dalajlama

Chociaż w strugach deszczu, ale z dobrymi humorami wyruszyliśmy wpół do ósmej rano 7 czerwca  na wycieczkę dydaktyczno-rekreacyjną do Torunia i Bydgoszczy.

Aura nam sprzyjała, gdyż, niebo rozpogodziło się juz za Olsztynem i słońce niezmiennie  towarzyszyło  do końca naszego wyjazdu.

Pierwszym punktem docelowym był hotel Centrum Konferencyjne-Daglezja  w Przysieku (ok. 3 km od Torunia), gdzie zostawiliśmy swoje bagaże i rozlokowaliśmy się w pokojach.

„Daglezja to nowoczesny ośrodek szkoleniowy, przy tworzeniu którego zaadoptowano ruiny starego, pamiętającego odlegle czasy browaru . Hotel  położony w malowniczym parku, wśród bujnej zieleni terenów leśnych i nieopodal koryta królowej polskich rzek daje możliwość efektywnego wypoczynku i „doładowania baterii” na dalszą podróż.”Po otrzymaniu pokoi, udaliśmy się na pyszny obiad na starówce Torunia, gdzie o godz. 15.00 czekała na nas uśmiechnięta studentka języka włoskiego- przewodnik. Zwiedzanie uliczek i katedr zabytkowej starówki, wzbogacone zostało legendami i wartościowymi informacjami na temat życia i realiów Torunia aż po dzień dzisiejszy. Zabytkowa Starówka Torunia  wpisana  na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Brzegiem Wisły udaliśmy się do hotelu Copernicus, który jest  nowoczesnym, komfortowo wyposażonym obiektem, który posiada 4,5 gwiazdek, jest kompleksem. hotelowo-konferencyjnym  Przywitała nas Pani Katarzyna Trendewicz, szefowa restauracji i zaprosiła na gościnną prezentację. Mogliśmy zobaczyć „pracę od kuchni” najlepszych kucharzy w Polsce, salę konferencyjne, restauracje. Następnie wjechaliśmy na trzecie piętro i weszliśmy do apartamentu, który wynajmował Pan Marcin Gortat. Uzyskaliśmy informację związane z naszymi zainteresowaniami.

Następnie udaliśmy się do Sanktuarium pod wezwaniem NMP Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II w Toruniu, które wybudował  ks. Tadeusz Rydzyk. Obiekt zainteresował nas ze względów architektonicznych i artystycznych. Mozaiki o tematyce patriotyczno- religijnej, oraz rzeźby i tablice pamiątkowe maja rozmach i wartość narodową.

Wieczorem czekała na nas jeszcze jedna atrakcja- relaksująca kąpiel w Aquapark CSiR Olender w Wielkiej Nieszawce. To kompleks rekreacyjnych basenów wraz ze zjeżdżalnią, który położony jest w odległości 10 km od Torunia. Zmęczeni ale z uśmiechem na twarzy wróciliśmy do ośrodka.

8 czerwca o 8:30 spotkaliśmy się na wspólnym śniadaniu w restauracji hotelu Daglezja, po którym wyruszyliśmy do oddalonego o 4 kilometry Górska, gdzie znajduję się pomnik upamiętniający uprowadzenie księdza Jerzego Popiełuszki.

W Bydgoszczy  czekała na nas prezentacja przygotowana przez studentów oraz zwiedzanie Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Byliśmy w Sali Senatu, dziekanacie, salach wykładowych. Uczelnia jest bardzo rozległym kompleksem, my obejrzeliśmy cześć najstarszą, która znajduje się w odrestaurowanych budynkach z czasów II wojny światowej. Zainteresowały nas nowe kierunki np. wojskoznawstwo czy  budowa ciągów wodnych.

Do kompleksu należy także Ogród Botaniczny z zachowanymi zabytkowymi elementami rzeźb rokokowych. Kolejnym punktem wyprawy było zwiedzanie starego miasta w Bydgoszczy, pięknego rynku i Wyspy Młyńskiej.

Wyspa Młyńska- przestrzenne serce  jest wyspą o powierzchni ok. 6 ha na Brdzie, sąsiadującą od wschodu ze Starym Miastem. Dzisiaj pełni funkcje przede wszystkim rekreacyjne oraz kulturalne: jest miejscem spacerów wzdłuż bulwarowych brzegów, kanału „międzywodzie”, a centralna duża łąka stanowi miejsce pikników i różnego rodzajów imprez plenerowych; tutaj też znajduje się 5 budynków (głównie dawnych, XIX- i XX-wiecznych spichrzy, magazynów i domów mieszkalnych pracowników i urzędników młyńskich) mieszczących ekspozycje muzealne Muzeum Okręgowego.

Zielona enklawa w samym centrum 360-tysięcznego, tętniącego życiem miasta. Pośród zieleni na Wyspie Młyńskiej są także domy. Rozrzucone jakby nieco chaotycznie, prawie wszystkie stare, zabytkowe. To one decydują o szczególnym charakterze i nastroju Wyspy: dawne młyny, magazyny zbożowe, kaszarnie, spichrze. Tworzą niezwykły, historyczny krajobraz przemysłowy. Przestępując granicę Wyspy Młyńskiej mostem od ul. Niedźwiedzia, ze Starego Rynku, czy groblą z mostów przy ul. Focha tak jakbyśmy przekraczali granicę czasu …

Atrakcje turystyczne na Wyspie Młyńskiej:

Galeria Sztuki Nowoczesnej (Muzeum Okręgowe)

Europejskie Centrum Pieniądza (Muzeum Okręgowe)

Zbiory Archeologiczne (Muzeum Okręgowe)

Dom Leona Wyczółkowskiego

W drodze powrotnej zajechaliśmy do miejscowości Golub-Dobrzyń.

Zamek w Golubiu jest zabytkiem o długiej i bogatej historii, a zarazem żywym obiektem prowadzącym działalność nie tylko turystyczną, ale i kulturalną.

Gotycko-renesansowa rezydencja, była siedzibą Anny Wazówny i gościł w niej   sam król Zygmunt III Waza oraz jego dwór.

W części gościnnej znajdują się legendarne Końskie Schody, po których polscy  magnaci wjeżdżali, aby zaimponować gościom

W klimatycznych, odznaczających się niepowtarzalnym charakterem wnętrzach „Kasztelu” mieści się też pierwszorzędna restauracja, gwarantująca wspaniałe doznania kulinarne.

My zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia, aby zapisać swój mały rys w historii.

Wieczorem bezpiecznie dotarliśmy do Karolewa. Dziękujemy za zorganizowanie atrakcyjnej wycieczki pani Magdzie Jurkiewicz i Małgorzacie Jankielewicz. Dziękujemy panu dyrektorowi Janowi Mickiewiczowi za wyrażenie zgody na wyjazd i wsparcie finansowe. Dziękujemy za miłą  podróż i bezpieczną jazdę panu Adamowi Kosiorkowi.