Wycieczka na Kurpie i do Warszawy

W dniach 24 – 25 października młodzież Zespołu Pieśni i Tańca „Karolewo” pod opieką Pani Katarzyny Dziębowskiej i Pani Małgorzaty Hrycenko uczestniczyła w dwudniowej wycieczce na Kurpie i do Warszawy. Celem wyjazdu było poznanie kultury regionu kurpiowskiego oraz uczestnictwo w części praktycznej egzaminu dyplomowego na instruktora tańca ludowego – pani Katarzyny Rejent.

Pierwszym punktem naszej wycieczki było najmniejsze muzeum na wolnym powietrzu w Polsce – Skansen „Zagroda Kurpiowska” w Kadzidle. Mogliśmy zobaczyć tu drewniane budownictwo kurpiowskie z przełomu XIX i XX wieku. Zajrzeliśmy do chałupy z tradycyjnym wystrojem charakterystycznym dla Kurpi – m.in. łóżkiem przykrytym różnokolorowymi kilimami, buronakami, ślabanem – rozsuwaną kurpiowską ławą, piecem chlebowym.  Zajrzeliśmy też do spichlerza, stodoły, warsztatu stolarskiego i bednarskiego, olejarni oraz kuźni.

Trochę zmarznięci udaliśmy się do Ostrołęki. W znajdującym się tam Muzeum Kultury Kurpiowskiej obejrzeliśmy ciekawe wystawy ukazujące m.in. sztukę kurpiowską – podziwialiśmy misterne kurpiowskie wycinanki, tkane na domowych warsztatach tkackich kilimy i buronki (narzuta na łóżko), a także przepiękną rzeźbę kurpiowską.  Podczas wizyty w Muzeum zapoznaliśmy się też z historią Ostrołęki – szczegółami Bitwy pod Ostrołęką, obejrzeliśmy ekspozycję „Kampania napoleońska w grafice” oraz poznaliśmy dzieje ostrołęckiej kolei wąskotorowej.

Kolejnym miejscem na trasie naszej wycieczki było znajdujące się również w Ostrołęce – Mauzoleum Powstania Listopadowego. Budynek w kształcie bryły geometrycznej stanowi Pomnik Mauzoleum żołnierzy poległych w bitwie pod Ostrołęką 26 maja 1831 r.  W górnej części znajduje się sarkofag z prochami poległych powstańców. Natomiast w niższej kondygnacji budowli obejrzeliśmy nowoczesne multimedialne wystawy dotyczące przebiegu bitwy, historii carskiej fortyfikacji oraz samego Pomnika Mauzoleum. Zapoznaliśmy się wizualizacją obrazu Karola Malankiewicza – uczestnika bitwy – prezentującą ostrołęcką batalię.

Z głowami pełnymi nowej wiedzy udaliśmy się w dalszą podróż – do Pułtuska. Zwiedziliśmy znajdujący się tam XV – wieczny Zamek – obejrzeliśmy salę koncertową, dziedziniec oraz weszliśmy na wieżę widokową. Następnie spacerowaliśmy po najdłuższym brukowanym rynku w Europie.

Zmęczeni pojechaliśmy do Internatu ZSCKR w Golądkowie, gdzie nocowaliśmy.

Następnego dnia – wczesna pobudka, śniadanie i w drogę do Warszawy, gdzie w Mazowieckim Instytucie Kultury czekała na nas pani Katarzyna Rejent, która tego dnia miała swój egzamin dyplomowy. Zajęliśmy miejsca na widowni i z niecierpliwością czekaliśmy na rozpoczęcie prezentacji kompozycji przygotowanych przez przyszłych instruktorów tańca. Etiuda pani Rejent pt: „Napad” do piosenki „Furmanek” zespołu Psia Crew nagrodzona została brawami oraz pozytywną oceną komisji egzaminacyjnej. Pani Katarzyna Rejent zdobyła uprawnienia instruktora tańca ludowego – SERDECZNIE GRATULUJEMY!

Ostatnim punktem naszej wycieczki był Stadion Narodowy. Obejrzeliśmy go z punktu widokowego. Ogromna budowla – robi wrażenie! Dodatkową i nieoczekiwaną atrakcją stał się również zlot miłośników motoryzacji, który właśnie tego dnia odbywał się na placu przed Stadionem. Nie tylko męska część wycieczki z zainteresowaniem podziwiała nietypowe samochody…

Pełni wrażeń i z uśmiechem na ustach, rozśpiewanym busem  wróciliśmy do Karolewa.

Serdecznie dziękujemy Panu dyrektorowi Ryszardowi Kawczyńskiemu za umożliwienie nam uczestniczenia w tak wyjątkowej wycieczce.

Słowa podziękowania kierujemy także do Pana Krzysztofa Nuszkiewicza – dyrektora ZS CKR w Golądkowie oraz pracowników szkoły za gościnę.