Na spotkanie z folklorem

W dniach 12 – 13. 01. 2014 r. młodzież z Zespołu Pieśni i Tańca Ludowego uczestniczyła w wycieczce do Płocka, której głównym celem było obejrzenie w Teatrze Dramatycznym  jasełek wypełnionych muzyką i tańcem w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego. Ich tytuł to „Hej kolęda, kolęda”, a scenariusz oparty został o jasełka Wandy Chotomskiej. Twórcą jasełek jest Jan Łosakiewicz choreograf, dyrektor ZPiT UW ‘ Warszawianka”

Spektakl wywarł na uczniach ogromne wrażenie. Na scenie oprócz tradycyjnych świątecznych postaci ujrzeliśmy: górali z Podhala, ze Spisza, babuleńkę z osłem oraz mieszkańców różnych regionów Polski – Rzeszowiaków, Krakowiaków, Lubelaków, Kaszubów – którzy obdarowywali nowonarodzone Dziecię lokalnymi specjałami, tańcem i śpiewem. Było bardzo świątecznie i kolorowo.

Podróż do ziemi płockiej rozpoczęliśmy już w niedzielę udając się z wizytą do Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Studzieńcu. Na miejscu przywitała Nas pani kierownik Internatu, od razu poczuliśmy domowa atmosferę. Po zakwaterowaniu  przyszedł czas na bogatą, pyszną kolację. Z rana udając się na śniadanie ujrzeliśmy oświetloną przez słońce, położoną w malowniczym miejscu, przepiękna szkołę wraz z internatem. O godz. 9:00 wyjechaliśmy do Płocka, na miejscu czekała już pani przewodnik, która zabrała nas na spacer rozpoczynając od rodzinnego domu śp. Tadeusza Mazowieckiego , śp. Władysława Broniewskiego, następnie udaliśmy się do Bazyliki Katedralnej wzniesionej 1144 r. z fundacji biskupa Aleksandra Malonne, przeszliśmy się  główna ulicą handlową miasta ul. Tumską. Odwiedziliśmy jedną z najstarszych w Polsce szkół średnich zał. w 1180 t. zw. „Małachowianka” – obecnie Liceum Ogólnokształcące. W podziemiach średniowiecznego skrzydła budynku mieści się muzeum szkolne z reliktami architektury romańskiej i gotyckiej, a w gotyckiej wieży obserwatorium astronomiczne.  Przechodziliśmy obok Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, aleją, która prowadzi na Stary Rynek i do Płockiego Ratusza, gdzie mieliśmy okazję wysłuchać o godz. 12:00 hejnału Płockiego. Spacer zakończyliśmy przy Teatrze Dramatycznym po czym udaliśmy się na obiad.

Kolejnym punktem wycieczki przed oczekiwaniem na spektakl, była wizyta w firmie rolniczej „ Rolserwis” zajmującą się m. in. dystrybucją marki New Holland. Po przybyciu przywitał nas i oprowadzał po firmie  zaprzyjaźniony Dyrektor pan Wojciech Obidowski. Pobyt w/ w firmie  opisał Karol Szczepura z klasy II TR:

„Podczas wizyty w firmie Rolserwis” mogliśmy obejrzeć sprzedawane przez nich maszyny rolnicze. Na placu znajdowało się: 50 ciągników marki New Holland, kilkanaście kombajnów i bardzo wiele innych maszyn zielonkarskich i uprawnych. Pan Dyrektor Wojciech Obidowski opowiadał o ciągnikach do ciężkich prac polowych, jakimi parametrami się je określa oraz o występujących rodzajach  skrzyń. Następnie poszliśmy do kombajnów zbożowych. Zostaliśmy tam zapoznani z podstawowymi parametrami kombajnów i ich najważniejszym osprzętem. Po tym, każdy chętny mógł pojeździć ciągnikiem po placu należącym do firmy, z czego również skorzystały nasze panie: Agnieszka Pędzich i Katarzyna Rejent. Odwiedziliśmy wszystkie pomieszczenia firmy w tym sklep i warsztat. Na koniec udaliśmy się do sali konferencyjnej na rozmowę, w której błyszczała nasza koleżanka z II TŻiGD Agnieszka Duda. Odpowiadała pozytywnie na każde zadane pytanie dotyczące rolnictwa, pan Dyrektor  był pod jej wielkim wrażeniem. Na zakończenie otrzymaliśmy drobne upominki.”

Przyszedł czas na jasełka …

Wrażenia uczniów:

„Podobał mi się sposób w jaki zostaliśmy przyjęci w internacie. Najciekawszym elementem wycieczki były jasełka”.

„Bardzo podobały mi się jasełka oraz jazda ciągnikiem”.

„Bardzo podobało mi się zwiedzanie Płocka z przewodnikiem. Interesujące było spotkanie w firmie Rolserwis”.

„Było bardzo fajnie. Najbardziej podobał mi się występ „Warszawianki” oraz ciekawe oprowadzenie po firmie Rolserwis”.