Śladami Mikołaja Kopernika

W dniu 13.09. 2013r. odbyła się wycieczka dydaktyczna do Torunia, która była główną nagrodą w konkursie ,,Bitwa o frekwencję i średnią ocen”.

Klasa II TMR oraz grupa uczennic z byłej IV TA wraz z opiekunami: panią Elwirą Rzeczycką i Ewą Weredą wyruszyła w tę podróż wczesnym rankiem.

Pierwszą atrakcją była wizyta w Obserwatorium Astronomicznym w Olsztynie na wystawie ,,Świat zmysłów”. Proste eksperymenty pozwoliły na sprawdzenie, w jaki sposób funkcjonują nasze własne zmysły, m.in. widzenie peryferyjne, równowaga lub granice słuchu.

Toruń powitał nas deszczem. Mimo niesprzyjającej aury podziwialiśmy kunszt architektoniczny Toruńskiej Starówki. Uczestniczyliśmy w interaktywnych zajęciach w sali Orbitarium. Dzięki temu znaleźliśmy odpowiedzi na wiele pytań, a przystępne opisy tłumaczyły prezentowane zjawiska i procesy zachodzące we Wszechświecie. Centralnym elementem sali jest model sondy Cassini o połowę mniejszy od oryginału pracującego na orbicie planety Saturn. Z pulpitów rozmieszczonych wokół sondy można sterować jej urządzeniami. Warto poszukać, gdzie umieszczony jest zbiornik paliwa, a przede wszystkim własnoręcznie uruchomić efektowne silniki odrzutowe. Po takiej dawce wiedzy i zabawy wróciliśmy na krótką chwilę do miejsca noclegowego by przygotować się do wyjścia na spektakl teatralny.

Człowiek z Bogiem w szafie”, to sztuka Michała Walczaka, która powstała w ramach konkursu na dramat inspirowany życiem i twórczością Jana Pawła II. Niepozbawiona humoru, wpisana we współczesne ramy jest z jednej strony podjętym w sposób twórczy tematem tak obecności Jana Pawła II w życiu Polaków, jak i obecności Boga, z drugiej zaś – odrobinę żartobliwą powiastką o mieszkającym w szafie Bogu, który jest bliżej nas, niż myślimy.

Tak, inspirujący wieczór zakończyliśmy podziwianiem harmonii wody, dźwięku oraz światła przy fontannie „Cosmopolis”, która formą nawiązuje do słynnego dzieła Mikołaja Kopernika „O obrotach sfer niebieskich”. Niezapomniane spektakle tworzą iluminowane światłem strumienie wody tryskające z ponad 100 dysz w rytm muzyki. W tym roku seansom towarzyszą utwory z kanonu muzyki filmowej „Love story”, „Gladiator” oraz specjalnie skomponowany na potrzeby toruńskiej fontanny przez Krzesimira Dębskiego utwór pt. Cosmopolis.

Drugi dzień wizyty w Toruniu rozpoczęliśmy od wyjazdu do Największego Obserwatorium w Polsce w zakresie widzialnym i radiowym, umiejscowionego w Piwnicach. Dwugodzinna lekcja astronomii w czar której zabrał nas prof. Andrzej Strobel była niesamowitą lekcją wiedzy, wrażeń i pokory. Zwiedziliśmy pomieszczenie ze słynnym teleskopem Schmidta-Cassegraina, następnie udaliśmy się do miejsca w którym znajdował się jeden z najciekawszych instrumentów jaki ludzkość na Ziemi posiada – Astrograf Drapera – teleskop pożyczony Polakom na 100 lat, dzięki któremu uzyskano wiele informacji o naszej Galaktyce.

Kolejnym punktem wycieczki była możliwość zobaczenia największego w Polsce radioteleskopu o średnicy 32 metrów. Sprzęt ten wykorzystuje do badań Katedra Radioastronomii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Radioteleskopy umożliwiają odbiór szerszego zakresu sygnałów niż zwykły teleskop. Od wielu lat odbierają one sygnały od sond kosmicznych badających Układ Słoneczny.

Powrót do Torunia i zwiedzanie najważniejszych miejsc tego miasta był ostatnim elementem naszej podróży.

Za wspaniałe przeżycia i niezapomnianą wycieczkę dziękuje młodzież wraz z opiekunami.