Szlakiem walk Batalionów Chłopskich

9 czerwca 2013 r. grupa młodzieży aktywnie działająca w Samorządzie Uczniowskim ZS CKR w Karolewie oraz laureaci i finaliści XXXVII Centralnej Olimpiady OWiUR wyruszyli na wycieczkę szkolną po ziemi roztoczańskiej. Roztocze jako pasmo wzgórz ciągnie się od Kraśnika do Lwowa i stanowi ważny element historyczny naszego kraju.

Pierwszego dnia zwiedzaliśmy Krasnystaw, podziwialiśmy rynek wraz z okolicznymi kamienicami. Kolejnym etapem naszego wyjazdu był Lwów – miasto wschodu i zachodu, miasto bliskie Polakom. Naszą wizytę rozpoczęliśmy od kopca Unii Lubelskiej, z którego podziwialiśmy piękny widok na panoramę miasta, a następnie udaliśmy się na Cmentarz Łyczakowski. Jest to najstarsza zabytkowa nekropolia Lwowa. Tu spoczywa wielu wybitnych Polaków , m.in.: Maria Konopnicka, G. Zapolska, S. Banach, W. Bełza-  autor  ,, Katechizmu Polskiego Dziecka”. Wielu emocji dostarczyła   nam wizyta na cmentarzu Orląt Lwowskich,  na którym znajduje się  prawie 3000 mogił uczestników obrony  polskiego Lwowa, w większości młodzieży szkół średnich i studentów. Kolejnym punktem była Opera Lwowska i ciągnący się Prospekt Swobody, którego początek wyznacza pomnik Adama Mickiewicza. Zwiedziliśmy wiele budowli sakralnych, gdyż Lwów jest miastem wielu narodów i różnych wyznań. Czas w tym mieście minął nam bardzo szybko. Trzeba było wracać, gdyż czekał nas kolejny dzień pełen wrażeń.

Zamość, miasto niezwykłe, wpisane na elitarną listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Zwiedziliśmy tu rynek-salon miasta-otoczony przepięknymi kamienicami, Katedrę pw. Zmartwychwstania Pańskiego, pałac Zamojskich i pomnik założyciela Jana Zamoyskiego. Wsłuchując się w słowa przewodnika, mogliśmy poznać historię miasta i ziemi zamojskiej. Idąc tym torem,  udaliśmy się do Zaboreczna, wsi, w okolicach której w 1943 r.  Bataliony Chłopskie dowodzone przez Franciszka Bartłomowicza ps.,,Grzmot” stoczyły walkę z oddziałami niemieckimi. Walka, zakończona wielkim zwycięstwem  Batalionów Chłopskich,  przeszkodziła Niemcom w operacji wysiedlania Zamojszczyzny. W hołdzie walczącym partyzantom delegacja ZS CKR w Karolewie reprezentowana przez Dyrektora Szkoły Ryszarda Kawczyńskiego w asyście nauczycieli,  maturzystów  i uczniów klas młodszych złożyła kwiaty i zapaliła znicze pod pomnikiem upamiętniającym tę bitwę.  Tym akcentem zakończyliśmy czterodniową wycieczkę szlakiem walk Batalionów Chłopskich.

W drodze powrotnej przygodą była wizyta w filmowej wiosce Wilkowyje, którą tworzą dwie miejscowości : Jeruzal i Latowicz. Na rynku  Jeruzala, gdzie umiejscowiony jest kościół, plebania, sklep,  zastaliśmy ekipę filmową, która kręciła sceny do 8. serii serialu ,,Ranczo”. Mogliśmy zobaczyć przy pracy Wiktora Zborowskiego, Cezarego Żaka, Bartłomieja Kasprzykowskiego, Martę Lipińską. W Latowiczu widzieliśmy słynny dom wójta –senatora Kozioła i Urząd Gminy.

Wycieczka dostarczyła nam niezapomnianych przeżyć, poszerzyła wiedzę historyczną, odkryła ciekawe miejsca, pozwoliła miło spędzić czas. To bezcenny element edukacji i wychowania.

Chcielibyśmy jeszcze raz podziękować  Panu Dyrektorowi naszej szkoły za zorganizowanie wycieczki, Dyrektorowi ZS CKR w Siennicy Różanej Panu Jackowi Jagielle za gościnę i za to, że czuliśmy się u Was jak w domu oraz cudownym ludziom, których przyszło nam tam spotkać.