Wycieczka do Wilna

W dniach 21- 23 czerwca odbyła się szkolna wycieczka do Sejn i Wilna, która była nagrodą w listopadowym konkursie  „Gdy, myślę Ojczyzna…”. Uczestnikami tej wycieczki byli  nie tylko uczniowie, którzy byli laureatami tego konkursu ale także uczniowie reprezentujący szkołę w OWiUR i działający aktywnie w SU. Celem wycieczki było poznanie regionu sejneńskiego oraz Wileńszczyzny i jej związku z polską tradycją i kulturą.

Rozpoczęliśmy naszą wycieczkę od Augustowa. Przed restauracją „Albatros” zaśpiewaliśmy znany przebój „Beata”, a spacerując brzegami Kanału Augustowskiego nuciliśmy „Augustowskie noce”. Może dlatego na chwilę przestało padać…. Następnym etapem podróży była Studzieniczna, gdzie znajduje się  Sanktuarium Matki Bożej Studzieniczańskiej. Nazwa tego miejsca wzięła się od  studni zawierającej „cudowną wodę, która leczy choroby”.  Kolejnym przystankiem na naszej trasie było miejsce pamięci w Gibach. Krzyż i głazowisko poświęcone pamięci osób, które zostały zabite podczas obławy augustowskiej  dokonanej przez NKWD w 1945r.  Przed krzyżem i tablicami z wyrytymi 600 nazwiskami ofiar zapaliliśmy znicze.

Wieczorem dotarliśmy do  internatu ZSCKR w Sejnach i spotkaliśmy się z niezwykłą gościnnością wychowawców i uczniów. Wczesnym rankiem, w piątek wyruszyliśmy do Wilna. Pogoda dopisała, a Wilno zachwyciło swoim pięknem. Pani Apolonia Skakowska, nasza przewodniczka z wielką pasją opowiadała nam o wielkich Polakach związanych z Wilnem i oprowadziła nas po najpiękniejszych zakątkach tego miasta. Zapaliliśmy znicze na cmentarzu na Rossie, podziwialiśmy panoramę Wilna z Góry Trzykrzyskiej, zwiedziliśmy kościół Piotra i Pawła, katedrę, cerkiew Świętego Ducha i pokłoniliśmy się Matce Bożej Miłosiernej w  Ostrej Bramie. Spacerując uliczkami starego miasta widzieliśmy tak wiele miejsc związanych  z Mickiewiczem, Słowackim, Moniuszką, a w celi Konrada cytowaliśmy fragmenty „Dziadów” (przy ogromnym udziale pani Lucyny Olszewskiej). W drodze powrotnej do Sejn zajechaliśmy do Trok, pierwszej stolicy Litwy, gdzie zwiedziliśmy położony na wyspach zamek.

Ostatniego dnia naszej wycieczki, Pani Beata Kuczyńska, która opiekowała się nami w internacie, pokazała nam piękne Sejny i zorganizowała spotkanie z Panem Michałem Moniuszko, który w  ciekawy sposób opowiedział  nam  o historii miasteczka różnych kultur i narodów. Na podsumowanie wycieczki wspólnie skosztowaliśmy sejneńskiego sękacza i mrowiska, ciast znanych zarówno Polakom jak i Litwinom. W drodze powrotnej zajechaliśmy do Wigier, gdzie zwiedziliśmy malowniczo położony nad jeziorem Pokamedulski Klasztor.

Dziękujemy bardzo Panu Dyrektorowi Ryszardowi Kawczyńskiemu, pomysłodawcy tej wycieczki, za pomoc i wsparcie w jej zorganizowaniu. Dziękujemy również Dyrekcji ZSCKR i internatu w Sejnach za gościnność, pani Beacie Kuczyńskiej za sejneński spacer, oraz naszym Paniom – Lucynie Olszewskiej, Katarzynie Dziębowskiej i Janinie Fąderskiej za opiekę na wycieczce.